top of page
תמונת הסופר/תOfir Buskila

״כדי לצייר ים צריך לראותו בכל יום, בכל שעה של היום ובאותו מקום״


מי אמר את המשפט הזה? למה הוא גרם? ומה אפשר ללמוד ממנו?


לחובבי האומנות שבינינו וגם לאלו שאולי קצת פחות, כמעט כולנו חווינו את ההרגשה שבה אנחנו נשבים בקסמו של ציור. זה יכול לקרות במוזיאון, בתערוכה או אולי אפילו ברשתות החברתיות.

אותם הציורים שבמבט ראשון מושכים אתכם ומעוררים בכם את ההרגשה שאתם ממש נמצאים במקום שהצייר צייר.



ואז במבט שני, אתם מגלים שהציור הוא בכלל לא ציור מדוייק! הוא לא ריאליסטי! אין בו את כל הפרטים הקטנים והדוייקים שיש במציאות!

אז איך בכל זאת הוא מרגיש כל כך אמיתי והגיוני? ואיך כל זה קשור לקלוד מונה? בואו נגלה…


״ערימות השחת״, 1890, קלוד מונה


נתחיל מההתחלה,

הזמן? סוף המאה ה-19, המיקום? נמל לה האבר בצרפת והצייר? הצייר הוא מישהו ששמעתם את שמו לפחות פעם אחת- ״קלוד מונה״.

באותו היום עשה קלוד מונה משהו שאף צייר עוד לא עשה- צייר סצנה שראה בנמל, בלי רישום ראשוני, בלי תכנון מוקדם, פשוט ככה, פרץ של גוונים כתומים וורודים היוצרים ניגודיות לגוונים הכחולים והאפורים של המים והסירות באותו בוקר אפרורי.

ציור שאינו תיאור מפורט ומדויק של המציאות, אלא התרשמות מאור, צבע ותנועה באותו הרגע ממש בשילוב עם יכולתו המדהימה לעורר רגשות ותחושות באמצעות משיכות המכחול שלו, יצרו את הציור "התרשמות, זריחה" (Impression, soleil levant).

״התרשמות, זריחה״ , שמן על בד, קלוד מונה


ומה הציור הזה, ה״לא גמור״ וה״חסר דיוק טכני״, הציור שהיה מנוגד לממסד האומנותי של אותה התקופה, יצר? הוא יצר את זרם האומנות אימפרסיוניסטית.

קצת על האימפרסיוניזם….

השם אימפרסיוניזם מגיע מהמילה impression, (רושם/ התרשמות), שבמקור שימש המושג על מנת ללעוג ליצירה של קלוד מונה- ״ההתרשמות זריחה״.

האימפרסיוניזם מטרתה לתאר את המציאות כמו ריאליזם אבל מהיבטים של זמן, אור, טבע והאופן שבו העין תופסת אותם.

קלוד מונה לא רק שיצר את הזרם הזה אלא גם צייר עוד המון ציורים אימפרסיוניסטים, ביניהם חבצלות המים (Les Nymphéas)- סדרת ציורים שמונה 250 (!) ציורי שמן, שמתארת את שינוי השעות וההשפעה שלהם על אגם חבצלות מים קטן שהיה בגינתו של קלוד.

חלק מציורי ״אגם החבצלות״, קלוד מונה


קלוד מונה הפך לאחד הציירים המפורסמים של כל הזמנים ויצירותיו מככבות בתערוכות ומוזיאונים נחשבים ברחבי העולם כולו.

ומה אנחנו יכולים ללמוד מכל זה היום?

קודם כל, אנחנו לא חייבים שציור יהיה מדוייק, מפורט ומתואר לפרטי פרטים בשביל להעביר רגש כזה, אמיתי ומדוייק.


ומה עוד? שכל אחד מאיתנו צריך להמשיך לפרוץ גבולות בתחום הציור, להתנסות בדברים חדשים, לצייר את מה שסביבנו ואולי הכי חשוב, לאתגר מוסכמות חברתיות בתחומנו,

ומי יודע- אולי אחד מכם יצור זרם חדש של אומנות…?


8 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page