top of page
  • תמונת הסופר/תOfir Buskila

על מלחמה, קומיקס ואנימה

כבר בכמה הזדמנויות ציינו שאמנות, בכל סגנון, צורה וצבע, היא דרך טובה להעברת מסרים ולביטוי של מצבים קיימים.
גם הפעם במקרה הזה יש קשר בין אמנות לזמנים של מלחמה אבל נתמקד בסוג אחר של אמנות, מסוג האמנות שכולנו נתקלים בה ביום יום שלנו מבוגרים וילדים כאחד- קומיקס, אנימה ומנגה.
פעמים רבות הן עוסקות במלחמות, לפעמים בדרך ישירה, לפעמים בדרך עקיפית, חלקן עוסקות במלחמות אמיתיות שהתרחשו וחלקן במלחמות בדיוניות.
אבל כולן נוצרו במטרה להעביר מסר וביקורת.

גיליון קומיקס שיצא לאור במהלך מלחמה

 


את אוסמו טזוקה, האיש שכונה ״אל המנגה״, זוכרים?

לאלו שזוכרים וגם לאלו שלא… אוסמו טזוקה היה אחד מחלוצי המנגה והאנימה בעולם המודרני.

גם הוא, כמו הרבה אחרים לא נשאר אדיש למלחמות ולשינויים החברתיים שהיוו חלק בלתי נפרד מחייו במדינתו- יפן.


לאחר מלחמת העולם השנייה, הפכה יפן למעין מעצמה של בידור ואקספיזם  ורבים השתתפו בהפיכתה לכזו.

אוסמו טזוקה, שהושפע עמוקות מפצצת הירושימה ומהסבל ומההרס הכבד שנוצר בעקבותיה, עלה לגדולתו באותה התקופה ובכך תרם תרומה עצומה לצמיחתה של תעשיית המנגה והאנימה בעולם כולו.

תפיסת עולמו של ״אל המנגה״ התערערה מאוד לאחר סיום אות המלחמה, רגשותיו האנטי- מלחמתיים התחזקו ושאלות אתיות רבות שעלו בנוגע לטכנולוגיה בזמן מלחמה צפו, כל אלו הביאו אותו ליצור את אחת מהדמויות הפופולארית ביפן ובעולם כולו עד היום ושמה ״אסטרו בוי״.



מתוך המנגה ״אסטרו בוי״, אוסמו טזוקה



״אסטרו בוי״ התחילה כסדרת קומיקס- מנגה ולאחר מכן פותחה להיות סדרת האנימה הראשונה. עלילת הסדרה כוללות לעיתים קרובות התמודדות עם עוולות חברתיות, אפליה והרבה עיסוק בשאלות של שימוש בטכנולוגיה לרעה, האחריות האנושית בעולם מתקדם טכנולוגית ועל ההשלכות של המדע והקדימות על האנושות כולה. שכן ״אסטרו בוי״ הוא בעצם רובוט. בכך הצליח אומסו לייצג בדרך עקיפה את הדיסוננס הגדול בין האנושיות הקיימת באסטר בוי כרובוט לעומת לחוסר האנושיות בעולם או במילים אחרות, הסדרה מעלה את השאלה מה זה להיות אנושי באמת?

ובעולם שהתאושש מטראומות המלחמה, ״אסטרו בוי״ נחשב לעיתים קרובות כסמל לתקווה וחוסן מול מצוקה, קידום, הבנה ואמפתיה בין בני אדם.


אסטרו בוי שהצליח לעורר שאלות רבות ודילמות הוא אינו היחיד בז’אנר, מנגה ואנימה באופן כללי שימשו הרבה כמקום לפרשנות חברתית, מורכבות מוסרית במלחמות, הטלת ספק במניעים מאחורי סכסוכים, להרהור על תוצאות המלחמה מול העולם ככלל ומול האנשים כפרט וכן, בהשלכות המלחמה הן על הצד ״המנצח״ והן על הצד ״המפסיד״.

"אסטרו בוי״, אוסמו טזוקה



מלבד אנימה ומנגה, יצאו לאור קומיקסים רבים לאורך השנים שעסקו גם הם במלחמות…


אין אחד שלא שמע על חברות הקומיקס מארוול וDC, שתי חברות ענק שמלוות אותנו עד היום והיוו גם הן חלק משמעותי במלחמות ושכן קומיקסים רבים מבוססים עליהן. גיבורי על כמו קפטן אמריקה ו-וונדרוומן נוצרו כסמלים פטריוטים ושימשו כסוג של תעמולה להעלאת המורל בצד הלוחם ובעורף.


גיבורי על שמלחמת העולם השנייה נותרה חלק בלתי נפרד מההיסטוריה שלהם ומבססת אותם גם כיום כסמלים מתמשכים של אומץ וחוסן.


קצת על קפטן אמריקה (מארוול)… הדמות קפטן אמריקה נוצרה כמחאה פוליטית של יוצריה לאחר שהתנגדו לנעשה על ידי גרמניה במלחמת העולם השנייה. הקומיקס עוסק בסטיב רוג׳רס, אדם שברירי ופשוט שעובר ניסוי במהלך מלחמת העולם השנייה שמשנה אותו לאדם חזק ולקפטן אמריקה.

הרפתקאותיו המוקדמות היו קשורות קשר ישיר לאותה התקופה ובהן נלחם יחד עם ארצות הברית אל מול אויביה.

״קפטן אמריקה״ קומיקס של מארוול ממלחמת העולם השנייה



בדומה לקפטן אמריקה גם וונדוומן (עוד לפני שהייתה גל גדות…) של DC הפכה לסמל של כוח, חוסן ופטריוטיות. עלילת הקומיקס המוקדמת שלה התרחשה גם היא במהלך מלחמת העולם השנייה ובמהלכה תוארה כנלחמת אל מול אויביה של ארצות הברית. סיפוריה של וונדרוומן, אולי קצת בניגוד לגיבורי על אחרים הדגישו גם נושאים של כוח נשי במלחמה.

דמויות אלו ועוד רבות נוספות הפכו לאייקוניים בתקופה שבה העולם היה במלחמה. סיפוריהם שימשו כבידור ותעמולה כאחד והם משקפים את התקוות והערכים של מדינות בעלות הברית.

התיאור של גיבורי על הנלחמים נגד אויבים מהעולם האמיתי בספרי קומיקס אפשרו לקוראים לעסוק במאמץ המלחמתי ברמה סמלית ועזר לטיפח תחושת אחדות ופטריוטיות.

בעוד שמקורות הדמויות הללו קשורים למלחמת העולם השנייה, הם התעלו מעל ההקשר שלהם בזמן המלחמה, והתפתחו לסמלים נצחיים של גבורה וצדק בעולם הקומיקס.

״וונדר וומן״ קומיקס של DC מתקופת מלחמת העולם השנייה




גיבורי העל האלו ורבים אחרים שנחשבים כחלק מ״תור הזהב של הקומיקס״. ומה זאת אומרת תור הזהב של הקומיקס? זה פרק זמן היסטורי (בין שנות השלושים לשנות הארבעים) שבו הפכו כל גיבורי העל הללו למפורסמים ברחבי העולם, הודות למארוול קומיקס ולDC קומיקס שיצרו אותם. חוברת הקומיקס הראשונה שהתחילה תקופה זו היא של סופרמן.


בתקופה הזו הוצגו חברות קומיקס ודמויות קומיקס כדוגמה אומנותית של אותו הזמן וכן הביאה לביסוס של מוסכמות יצירתיות על ידי סופרים, מאיירים ועורכים.

מלחמת העולם השנייה השפיעה רבות על שוק הקומיקס של התקופה. חוברות קומיקס, בעיקר אלה שעוסקים בגיבורי-על, צברו פופולריות בזמן המלחמה כאמצעי בידור זול, נגיש והיווה כמשהו ששהיה קל להתחבר אליו אודות הניצחון של הטוב נגד הרע.



חוברת הקומיקס הראשונה שפתחה את ״תור הזהב של הקומיקס״.




מלבד מארוול, חברת קומיקס נוספת ששיחקה גם היא תפקיד במהלך מלחמת העולם השנייה נקראת ארצ׳י קומיקס. למרות שלא התמקדה בגיבורי על כמו חברות אחרות, כן התאימה את התוכן שלה לאותה התקופה והציעה לקוראים רבים נקודת מבט קצת בהשוואה לשאר.


כמה דמויות מארצ׳י קומיקס כולל הדמות ארצ׳י עצמה הוצגו כשאר הן מתגייסות כדי לשרת בצבא- כמו צעירים רבים אחרים שעזבו את חייהם האזרחיים ואת הקשיים והאתגרים שהעומדים בפניהם ובפני בני משפחותיהם באותו הזמן.


דווקא בקומיקס הזה בניגוד לאחרים הייתה התמקדות גם בחיים בחזית ובאתגרים שחווה.

יש עוד המון קומיקסים, דמויות אנימה ומנגה נוספות שנוצרו ממקום כואב של מלחמה.

דמויות וסיפורים רבים שעוררו שאלות אתיות ודילמות הקיימות בזמן ובאותה הנשימה הצליחו גם לגרום להעלאת המורל וליצירת תקווה בעורף ובחזית הלוחמת לימים טובים יותר.

״ארצ׳י קומיקס״ גיליון ממלחמת העולם השנייה



0 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

תגובות


bottom of page