צבעי מים, שלא כמו מדיומים אחרים, הם שקופים ומתמזגים וזורמים על הנייר בקלות והשליטה בהם מוגבלת. לאור התכונות הללו ניתן לחשוב שאין בצבעי מים אפשרות ליצירת מראה ריאליסטי.
אז איך בכל זאת אפשר לצייר עם צבעי מים בסגנון ריאליסטי? והאם יש אומנים שהצליחו לעשות זאת? את כל זה ועוד נגלה מיד...
לפני שנוכל לחשוף את הטכניקות לציור ריאליסטי נצטרך להבין - מה הופך ציור לציור ריאליסטי?
ציור ריאליסטי הוא כזה שמייצג במדויק את הניואנסים של אור, צל, מרקם ופרטים של מה שאנחנו מנסים לצייר.
ישנם כמה פרמטרים שיכולים לגרום לציור להיראות יותר מציאותי: פרופורציות מדויקות, משחקי אור וצל, מרקם ופרטים, דיוק צבע, גרדיאנטים, פרספקטיבה ועומק ועוד.
נחשוף בפניכם כמה דוגמאות מאומנים עכשוויים שניתן לראות בעבודותיהם כיצד כל העקרונות לציור הריאליסטי באים לידי ביטוי, גם על ידי שימוש בצבעי מים בלבד.
סטיב הנקס (Steve Hanks 1949-2015)
סטיב הנקס מוכר כאחד מאמני צבעי המים הטובים ביותר. מה שמפתיע במיוחד אצל הנקס זו הסיבה שבגינה החל להתנסות בצבעי מים- תגובה אלרגית לצבעי שמן שאילצה אותו להחליף למדיום אחר!
"Stepping Stones" by Steve Hanks
הנקס מכנה את הסגנון שלו 'ריאליזם רגשי'. מה שמייחד את ציוריו הוא השימוש שלו באלמנטים של אור שגורמת לתחושת חמימות וחיות בכל הציורים שלו.
,"It's His Time Now" by Steve Hanks
"אור השמש הפך לאחד הנושאים האהובים עלי. אני מוקסם מהאופן שבו הוא מסתנן דרך דברים, איך הוא מציף חדר שלם בצבע. לעתים קרובות הציורים שלי עוסקים יותר באור השמש מכל דבר אחר" (ציטוט של סטיב הנקס)
לורין מק'קרקן (Laurin McCracken)
לורין הוא צייר צבעי מים אמריקאי הידוע בטבע הדומם הפוטו-ריאליסטי שלו, בפרחים, בנופים ובנושאים אחרים.
"Homage to Willen Kalf" by Laurin McCracken
יצירותיו מושפעות מאסכולת הבארוק הפלמי של טבע דומם שבו מוקדשת תשומת לב רבה לפרטים.
"כצייר אקוורל ריאליסטי, העבודה שלי מושפעת במידה רבה מציירי טבע דומם הולנדים ופלמים מהמאות ה-16 וה-17. המטרה שלי היא לתעד את העולם סביבי ברמת פירוט גבוהה. סגנון ציור זה אינו מזוהה בדרך כלל עם צבעי מים.
תסתכל מקרוב על אחד הציורים שלי ותראה לא רק את האובייקטים העיקריים, אלא גם את השתקפויות של אובייקטים אחרים בפנים." (ציטוט של לורן)
"Faulkner's Typewriter" by Laurin McCracken
הסיפור מאחוריי הציור הזה מביא לנו בצורה יפיפייה את היכולות המדהימות של אמנות לחבר בין אנשים, לרפא,
לרגש וליצור נקודות של אור גם ברגעים שמסביב מאוד חשוך.
וכעת שהצלחתי לשכנע אתכם שניתן בהחלט לצייר בצורה ריאליסטית עם צבעי מים, הגיע הזמן לחשוף בפניכם את כל מה שאתם צריכים לדעת כדי להתחיל!
1. ציוד
ציוד באיכות גבוהה יכול לעשות את כל ההבדל- במיוחד כשמדובר בצבעי מים. איכות הפיגמנטים של הצבעים, סוג הנייר, והמברשות. לכולם השפעה משמעותית על התוצאה הסופית בציור שלכם.
ישנם המון מאפיינים שצריך לקחת בחשבון כשמדובר בציוד האידיאלי בצבעי מים. לכן, דאגתי לחסוך ממכם את העבודה הקשה והרכבתי ערכה מלאה ומקיפה את כל מה שצריך כדי להתחיל לצייר באיכות הטובה ביותר!
2. בחירת רפרנס והתבוננות
לפני שבכלל נרטיב מכחולים ונערבב צבעים. נקדיש כמה דקות חשובות להתבוננות ברפרנס שבחרנו. שימו לב לאופן בו האור נופל, כיצד הצבעים משתנים באזורים שונים, ולפרטים העדינים שנותנים לאובייקט את המראה התלת מימדי שלו.
3. טונאליות (מבהיר לכהה)
טונאליות מתייחסת לכמה משהו נראה בעינינו כהה או בהיר. בצבעי מים ניתן להשיג טונאליות כהה יותר על ידי יצירת שכבות של צבע בשיטה הנקראת "glazing"
שזה פשוט יצירה של כמה שכבות מאותו צבע עם זמני ייבוש בין כל שכבה עד הגעה לכהות הרצויה.
טונאליות נכונה היא הכרחית ליצירת מראה ריאליסטי!
4. מעברים הדרגתיים
מעברים הדרגתיים חשובים במיוחד ליצירת קצוות רכים וציור של שמיים, ערפל או השתקפויות.
על מנת ליצור אפקט זה נשתמש בטכניקת "wet on wet" (רטוב על רטוב) כל מה שצריך לעשות הוא לדאוג שהדף רטוב כראוי לפני מריחת הצבע. שיטה זו מצוינת גם לבניית מעברי צבע עדינים.
5. קווי מתאר ופרטים
בכל פעם שנרצה ליצור ניגודים חדים, להגדיש ולהבליט אזורים מסוימים, או שאנחנו פשוט מעוניינים במראה יותר אטום (יותר פיגמנט) נשתמש בטכניקת "wet on dry" (רטוב על יבש) שבה נמרח את הצבע על מצע יבש ולא רטוב.
שיטה זו מעולה ליצירת שכבות וטקסטורות שונות.
לפרטים מאוד קטנים (כמו שיער ופרווה) השתמשו במכחול יבש עם מעט מים.
טיפ אחרון! הימנעו מעבודת יתר
בצבעי מים – יותר זה פחות. אחת מהטעויות הנפוצות בציור בצבעי מים היא לעבור יותר מידי פעמים על אותו מקום. תאפשרו לאזורים להתייבש לחלוטין לפני הוספת שכבות נוספות, והימנעו ממריחות מוגזמות שעלולות לטשטש את הצבעים שלך.
עכשיו רק נותר לכם להתחיל:) בהצלחה!
Comments