top of page
  • תמונת הסופר/תOfir Buskila

10 דברים שאתם חייבים לדעת לפני שאתם מציירים פורטרט בתשלום

מה הן 10 הדיברות לביצוע הזמנה של ציור פורטרט


מאז שעלה לאוויר הקורס לציור פורטרטים, קיבלתי לא מעט שאלות על איך נכון לפעול במידה וקיבלנו הצעה לציור פורטרט בתשלום. אני ממליץ בחום לכל מי שכבר מקבל הזמנות לציור פורטרט ולאלו שעתידים לקבל לקרוא את המאמר הזה. הוא נכתב מתוך ניסיון ועשוי לחסוך הרבה מאוד כאבי ראש.


לכל אדם שני (ואפילו אולי יותר מזה) יש את הפנטזיה הזו שיציירו אותו. זאת מחווה מדהימה, מתנה אישית, כזו שהולכת עם האדם לכל החיים. אמן בעל ידע וכישרון במו ידיו הקדיש זמן יקר לצייר את תווי הפנים הייחודיים שלך ולהעביר אותם בציור. ללא ספק חוויה מדהימה ומחווה בלתי נשכחת. כל עוד אנחנו עוסקים בעניין כתחביב אין שום בעיה לתרגל ולהשתפר מפורטרט לפורטרט וגם יש הרבה יותר מרחב לניסוי וטעיה. אבל זה פשוט קורה- העלאתם עבודות שלכם לרשת ואז הגיעה ההודעה הבאה "הציורים שלך ממש יפים יש מצב להזמין ממך פורטרט לפי תמונה?" מה כדאי לדעת ומה צריך לקחת בחשבון שלוקחים הזמנה של ציור פורטרט? לא חובה לקחת את ההמלצות האלו כתורה מסיני אבל בדיוק כמו שאני מלמד לצייר גם כאן אשתף בדברים שהייתי שמח שהיו מציגים בפני בתחילת הדרך.


1) וודאו שאתם שולטים בטכניקות:

כשאנחנו עושים הזמנה למישהו אחר אמנם לא מדובר בניתוח מציל חיים בו באמת טעויות יהיו הרות גורל.(גם את זה חשוב לזכור).

אבל אם מבצעים הזמנה של פורטרט בתשלום עם ידע חלקי או כאחת ההתנסויות הראשונות בציור פורטרט כשאין שליטה מספקת בטכניקות והכלים שעומדים לרשותך לתפוס את ההבעה הייחודית של האדם. ייתכן שאתם נכנסים לסיטואציה בה לא תגיעו לתוצאה הרצויה מבחינתכם ומבחינת הלקוח ועדיף בנקודה הזו להמשיך לתרגל עוד ולהשתפשף.


2) איך מתמחרים ציור פורטרט?

יש מגוון דרכים לתמחר ציור. מדובר בנושא למאמר גדול שלם בפני עצמו. אבל יש כמה משתנים שיוכלו לעזור לכם לקבוע את מחיר הפורטרט:


א. גודל:

לרוב ככל ששטח הציור יהיה גדול יותר משך העבודה עשוי להיות יותר ארוך (אם כי לא תמיד).


ב.מספר דמויות:

מן הסתם גם אם הציור עצמו לא משתנה בגודלו עבודה על מספר רב יותר של דמויות מעלה את מחיר העבודה.


ג. ערך אמנותי וגורמים נוספים המשפיעים על המחיר:

מעבר לשעות העבודה ניתן לגלם במחיר גם את הניסיון שלכם, הכסף שהשקעתם כדי לרכוש את הידע שמאפשר לכם לדעת לצייר פורטרט על קורסים ושיעורים.וגם את השם שלכם כאמנים. ככל שציור מבוצע על ידי אמן מוכר, בעל שם, כזה שהציג את ציוריו במקומות בעלי שם, כזה שכבר מכר את יצירותיו במחירים כאלו ואחרים. כל אלו משפיעים על הערך של הציור (גם אם מדובר בפורטרט בהזמנה).


ד.זמן העבודה :

תזכרו שכמעט תמיד דברים עשויים לקחת לנו יותר זמן ממה שנראה לנו. זה משהו שאני למדתי דרך הרגליים. זה כלל שתשליכו על כל פרוייקט שיהיה בעתיד (נורא מבאס לסגור מחיר גבולי ולגלות שדברים לוקחים הרבה יותר זמן). הזמן שלכם הוא יקר ותגלמו מראש גם מקרים אופציונאלים בהם דברים לקחו לכם יותר זמן משחשבתם ולא הכול הלך בידיוק לפי התכנית (בציור כמו בציור זה יכול לקרות).


ה. חומרים:

לרוב מדובר בעלות יחסית שולית ביחס לשאר המשתנים שלקחנו.


ו.אינטואיציה פנימית ומוטיבציה למחיר מסויים:

לסעיף הזה אין נוסחה חד משמעית.

אבל כל עוד זאת לא עבודה שתגוועו ברעב אם לא תיקחו.

כדאי לגשת לפרוייקטים מהסוג הזה בתחושה שאתם מתוגמלים בשכר שמכבד אתכם.

זה סובייקטיבי ומשתנה מאדם לאדם אבל זה משהו שכדאי לקחת בחשבון.

מי שעוסק באמנות לרוב עושה זאת ממקום של אהבה לדבר ולהתחיל לעבוד ולהשקיע בפרוייקט בתחושה שהשכר הוא עגום עשוי להניב תסכול וגם תוצאה שאינה מושקעת.



3)בצעו תאום ציפיות:

חשוב שהלקוח יראה עבודות שלך לפני היציאה לדרך, יראה שהוא אוהב ומתחבר לסגנון האישי שלך, שתהיה תקשורת כמה שיותר פתוחה לגבי הציפיה של הלקוח מהתוצאה הסופית לפני תחילת העבודה.

להסביר בצורה שאינה מרתיעה שקיים תרחיש חריג בו יכול להיות שהציור לא ייצא בידיוק כמו התמונה שהצטיירה ללקוח בראשו ולסכם מראש מה קורה במקרה כזה.


4) לא לעבוד בלחץ:

תקחו מקדם בטיחות מבחינת העבודה על הזמנים אם עובדים על ציור בלחץ לרוב זה משפיע משמעותית על התוצאה.


5) בקשו מקדמה:

לקראת הזמנה של פרוייקט אתם הולכים להשקיע זמן, משאבים, וכישרון בציור.

וודאו שאתם מקבלים מקדמה לפני תחילת העבודה שתבטח אתכם במקרה ומשהו לא הלך בדיוק כפי שתכננתם בציור ובדינימיקה עם הלקוח. (אני ממליץ לבקש מקדמה של 40-50% מהסכום הכולל).


6)פורטרט תמורת פרסום (לחשוב פעמיים אם זה שווה את זה):

לפעמים אנשים מציעים מגוון הצעות (ציור תמורת פרסום\שיווק\חשיפה).

אני תמיד סקפטי לגבי הצעות כאלו וכמעט תמיד דוחה אותן על הסף. איו ספק שפרסום וחשיפה הם מצרך חשוב… אבל לפעמים קשה לכמת אותו בטח ובטח אל מול שעות עבודה רבות בעבודה על פורטרט מושקע.


7)הרפרנס:

וודאו שאתם עובדים מתמונה באיכות גבוהה וזווית שהיא הזווית האופיינית של האדם. במידה ואין כזו (חישבו פעמיים אם לקחת את הפרוייקט).


8) אנשים שאינם איתנו היום:

לא הייתי אומר ככלל אצבע להימנע מציורים של אנשים שאינם איתנו היום. אבל כדאי לשים לב אפילו יותר מבמקרים אחרים שיש מגוון תמונות, וכאלו באיכות גבוהה שמצליחות להעביר אליכם את ההווייה ואת הבעת הפנים הייחודית של אותו האדם.


9) מתעניינים:

יכולה להיות נקודה בה יש התעניינות רבה סביב הזמנה של פורטרטים מכם. (אני כל יום מקבל הודעות כאלו). תמיד אבל תמיד יהיו את אלו שיצפו לקבל מחיר זול בצורה לא ריאלית מחוסר ידע והבנה במה כרוך ציור פורטרט.

וגם כאלו שעשויים להפוך ללקוחות מדהימים שיתגמלו ויתרגשו מהעבודה שלכם וירגשו בחזרה. למקד את תשומת הלב באלו ולהימנע מאנשים גרידיים מידי שאינם מעריכים את התהליך והיצירה. (תמיד אפשר להפנות את אלו שמחפשים פיתרון זול לתוכנות AI\ לפתרונות דיגיטליים). מדובר בציור יוניקי מצוייר ביד זה משהו אחר לחלוטין.

תזכרו זאת.


10) תהנו מהתהליך כאילו אתם מציירים את עצמכם:

מהרגע שהכול סוכם תתייחסו לציור כאילו זה ציור שציירתם ממש לעצמכם. (שימו מוזיקה טובה, סדרו סביבת עבודה שתהיה לכם נעימה), וחלילה אל תתנו לציור יחס אחר בגלל שמדובר בציור למישהו אחר ולא לעצמנו או אדם קרוב. הפורטרט הזה יהיה שגריר שלכם וכרטיס ביקור לאן שהוא לא יגיע לאחר מיכן.




לסיכום:

כמו בכל מוצר אשר אין לנו אפשרות להראות ללקוח לפני ביצוע העסקה יש דברים שלקחת בחשבון מראש ויש פוטנציאל ליצור חוויה מרגשת והכנסה ממשהו ייחודי שאנחנו אוהבים ומוכשרים בו.

בכל מה שקשור לטכניקות, אני לא אובייקטיבי אבל אני ממליץ בחום על הקורס החדש לציור פורטרטים שכולל את כל הטכניקות המשמעותיות לציור פורטרט.


נשאר רק לאחל שיהיה בהצלחה!

32 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page