top of page
  • תמונת הסופר/תOfir Buskila

ברבורים מרושעים ומערכות יחסים מורכבות: ציורי הציפורים המפורסמים

לרגל הקורס לייב שייצא לדרך יום ראשון הקרוב (16.1) המאמר הבא יוקדש לכמה מציורי הציפורים שהכי נחרטו בליבו של הציבור וזכו למקום של כבוד והכרה בהיסטוריה של האמנות. לכל הפרטים על הקורס המיוחד שכולו יתמקד בציור ציפורים מקצועי שמחכה לנו, לחצו כאן. לציפורים יש מקום של כבוד בעולם ציור בעלי החיים, בו אפילו יש תת-זא'נר שלם בעולם האמנות .

בעל החיים המיוחד הזה לאורך ההיסטוריה של עולם האמנות, האיור והציור תמיד היווה מקור להשראה, אסתטיקה וקסם.


״The Goldfinch״ - ציור של קרל פבריציוס


החוחית - קארל פבריטיוס (1654) כבר במבט ראשון על הציור הזה אפשר לראות שהצייר תפס בצורה מדהימה את המאפיינים הייחודיים של ציפור החוחית.

הציור זכה לתהילה ומקום של כבוד במוזיאון מאוריצהאוס בהאג לצד יצירות כמו הנערה עם עגיל הפנינה של ורמיר ונוספות. יש שיגידו שהיצירה הזעירה הזו היא ציור הציפור המפורסם בעולם. חוחיות עוד מתקופת הרומאים הקדמונים הייתה ציפור חביבה על בני אדם. בתקופת חייו של הצייר היה נהוג לביית אותן ולקשור אותן לקישוט בבתים רבים. בציור הזה אפשר לראות שהצייר הצליח להעביר את הפרדוקס ביו היופי של הציפור לעצב השורר בסיטואציה כולה. יש מבקרי אמנות המקבילים את החוחית בציור לבני האדם - כמה מרשים מבחוץ, ככה פגיע וכלוא. כמו ציורים מפורסמים רבים גם לציור הזה יש סיפור מסתורי של היעלמות וטרגדיה: בשנת 1654 התרחש בעיר פיצוץ עז כתוצאה מהתלקחות של מאגר גדול של אבק שריפה (סיפור דומה פחות או יותר למה שקרה בביירות לאחרונה). הצייר נהרג בפיצוץ וגופתו נמצאה מתחת להריסות. הציור נעלם לתקופה של לא פחות ממאתיים שנים ונמצא באופן לא מוסבר באוסף אמנות של קצין הולנדי.

״The little owl״ - Albrecht Durer


הינשוף הקטן של אלברט דירהר (1506): באחד מכתביו, דירהר מספר - ואני באופן אישי מאוד מזדהה איתו בכך - שככל שהתבגר הבין כי יש להתעקש על הצורות האמיתיות והמקוריות של הטבע כי הפשטות שבטבע היא מהמקורות הגדולים של אסתטיקה באמנות. באופן כללי בכל הקשור לבעלי חיים בהיסטוריה של האמנות מדובר שלא פחות מחלוץ. ככל הנראה רובכם מכירים את ציור הארנב המפורסם של דירהר שהפך לאייקון. ציור הינשוף של דירהר הוא דוגמא מופלאה לניצחיות שיכולה להיות לציור. אמן צייר ציפור וכ-500 שנה לאחר מיכן היא עדיין מהדהדת בתודעתם של רבים. אחד הדברים המיוחדים בציור של דירהר, מעבר לביצוע המעולה שלו, הוא ההתייחסות השונה לציפור הזו בהשוואה לתקופה. עד אותה העת ינשופים היו מוזכרים בעולם האמנות והספרות באורך שלילי. חיה טורפת, לילית, עורבת לטרף, מסתורית שמסמלת חוסר הגיינה וניקיון. הציור של דירהר מציג לנו ציפור קטנה, חמודה כזו שאפילו מרגיש שמברכת אותך לשלום.

״The Threatened Swan״ - ציור של יאן אסלין


הברבור המגן של יאן אסליין (1650):

יאן אסליין, צייר הולנדי, שהתפרסם גם כן בזכות ציורי הציפורים שלו. ואם נהיה עוד יותר מדוייקים, הוא מפורסם בעיקר בזכות התיאור הזה של ברבור החש סכנה, קורא באכזריות אל מול כלב המאיים לתקוף אותו. הציור הזה, להבדיל מהחוחית, הוא ציור גדול והברבור מופיע שם בגודל טבעי ואף יותר מכך.

יש כמה פרשנויות שונות למה אסליין התכוון להעביר בציור הזה: התיאוריה הרווחת היא שהברבור הוא הייצוג של יוהאן דה וויט, מי שהנהיג את הולנד באותם הזמנים. באותה העת להולנד הייתה מאויימת ע"י אוייבים רבים. אפשר לחשוב שאולי זאת סתם פרשנות שמישהו בחר להלביש על הציור כדי לספר משהו מעניין, אבל אם אתם רוצים למצוא נקודות התומכות בהשערה זו - בציור תוכלו לראות כי כתוב בין רגליו של הברבור,כתובה המילה "הולנד" על הביצה שעליה מנסה להגן הברבור.

ישנן גם תאוריות שאת הכתובית הזו לא הוסיף האמן עצמו אלא שהוסיפו אותן לאחר מכן ממניעים פוליטיים.

ככל הנראה לעולם לא נוכל לדעת בוודאות מלאה אך סיפורים דומים כבר קרו בעולם האמנות.

כך או כך מדובר באחד מציורי הציפורים הגודלים של עולם האמנות.



בקיצור… אלו היו שלושה ציורי ציפורים שתפסו מקום מכובד בהיסטוריה של עולם האמנות והציור. גם כאן בישראל היו וישנם כמה ציירי טבע שיצרו כמה ציורים ששווה להקדיש בעבורם מאמר (בהמשך). ביום ראשון נצא לדרך עם קורס לייב מיוחד שיתמקד בציפורים בלבד וייתן לכם כלים מיוחדים לצאת לטבע לצפות בציפורים וליצור רישומים שלהן, ואפילו לשלב אותן בציורים שלכם היום, להביא לידי ביטוי את האופי הייחודי של כל ציפור וציפור ולדעת לגשת בצורה טכנית נכונה לצייר סוגים שונים ציפורים, ואולי גם ליצור ציור שבעוד שנים רבות יוכלו לצפות בו ולספר את הסיפור שמאחוריו.

בין הדברים שנעמיק בהם בקורס הוא מבנה נוצות, מבנה הכנף, מבנים אנטומיים נוספים, ועד לטכניקות של צביעה וציור בהקשר הזה.

39 צפיות0 תגובות
bottom of page